Problem med Java

Lösning av problem med Java uppdatering 8.xx
Webbläsaren måste stödja Java, t.ex Explorer (Ej Chrome & Firefox).
Starta webbläsaren du vill använda och gå in på java.com
Tryck på "Har jag Java?" Får du OK där men Vaka ej startar så kan det bero på att det finns en symbol uppe i adressfältet med ett rött kryss. Tryck på den och välj tillåt att köra.
Det kan ta upp till en minut innan det fungerar.


Kvarstår problemet så avinstallera Java helt och installera om programmet.

Länk till äldre javaversioner, se nedan.
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/java-archive-javase8-2177648.html

Uppdateringar

  • Det sker en ständig utveckling av ditt Vakasystem och därför finns det ofta nya versioner att uppdatera till. Men en uppdatering av ett Vakasystem kan innebära en del arbete för att få systemet komplett för den nya versionen. Därför ska man bara uppdatera när man verkligen har ett behov av det.
  • Det finns tre olika programvaror. En s.k. PC-klient, en firmware i dörrcentralen och en firmware i terminalen. Alla dessa programvaror uppdateras av samma fil.
  • En lista på samtliga versioner finns på sidan www.axema.se - Support - Vaka - Versionsfakta.
  • I de flesta insticksmodulerna finns även programvara. Dessa uppdateras dock på annat sätt och då beroende på typ.

När ska man uppdatera

Alla enheter i ett Vaka-system måste vara av samma grundversion.

  • Om en ny enhet eller utbytesenhet med version 3.56 ska anslutas till ett system som har tidigare version måste systemet först uppdateras.
  • Om en dörr ska utökas med nya funktioner som kräver version 3 eller nyare, så måste samtliga enheter i systemet uppdateras. (Exempelvis porttelefoni eller Posten_IR)

OBS VIKTIGT!    hUR GÖR JAG ...

  • Du måste vara inloggad som Installatör i VAKA.
  • Om Vaka-systemet är uppkopplat till internet görs uppdateringen via Vakaprogrammet-Uppdateringar. Gäller dock ej mellan version 1 och 2.
  • Om Vaka-systemet inte är anslutet till internet görs uppdateringen med en VFP-fil som laddas ned från axema.se – support
  • Om du ska lägga till funktioner i systemet som kräver en nyare version, uppdatera då först befintliga enheter och anslut sedan de nya enheterna till systemet .
  • Innan uppdateringen påbörjas ska en backup tas av VAKA-systemet samt att Personerna exporteras till en s.k. CSV-fil.

Uppdatering av firmware

Kontakta support

Kontakta support (08-722 34 40 knappval 2) om något av dessa alternativ gäller:

  • Systemet har en tidigare (lägre) version än 3.40
  • Systemet innehåller domäncentralen B60 och har version 3.40

(3.56) 3.57

Behöver ni inte kontakta support enligt ovan, genomför uppdatering med denna fil.

Vid nedtankning från hemsidan eller om filen kommer via mail döps den ibland om till .zip Uppdateringen skall ha filändelsen .vfp och inte .zip Om filen har ändelsen .zip döp då om filen till .vfp Om du inte ser filändelsen så måste du bocka ur "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" Detta görs i utforskaren, (högerklicka på startknappen för att starta utforskaren) klicka i menyn Verktyg, Mappalternativ... flik visning, bocka ur "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper".