Utgånget certifikat för kodsignering (Code signing)

VAKA-certifikatet för kodsignering löpte ut den 7e januari i år. Vid användande av Oracle JAVA för förhindras därför uppkoppling mot VAKA-systemet. För Open WebStart och IcedTeaWeb räcker det att tidigare ha accepterat certifikatet för bibehållen funktionalitet.

För att lösa problemet finns nu uppdaterade VAKA-versioner, dels för 3.87-spåret, dels för generation 4-spåret. Information samt instruktioner för uppgradering finns här: Uppgraderingsinstruktion.

För uppgradering av system som nyttjar Oracle Java görs ett temporärt webbplatsundantag för att ansluta mot VAKA-systemet. Instruktioner finns här: Webbplatsundantag för JAVA. Då systemet uppdaterats med uppdaterad VAKA-version, kan webbplatsundantaget tas bort.

Säkerhetshot Log4J

Bakgrund

På torsdagskvällen förra veckan (9/12) spreds rapporter om hackare som använde sig av en sårbarhet i loggsystemet Log4j för att ta över bland annat Minecraft-servrar.

Säkerhetshålet kallas för Log4shell (CVE-2021-44228) och listan över sårbara system bara växer och växer. Troligen handlar det om miljontals it-system som är drabbade. Det har redan kallats ett av de största säkerhetshålen under gångna decenniet.

Källa: https://www.nyteknik.se/sakerhet/varsta-sarbarheten-pa-aratal-sa-fungerar-log4shell-7025990 (2021-12-13).

Resultat

Axema har analyserat påverkan på VAKA-systemet och VAKA.nu-tjänsten.

  • VAKA-systemet använder inte Log4J-komponenten och är därför inte påverkat av sårbarheten.
  • VAKA.nu-tjänsten är uppdaterad och sårbarheten är undanröjd.
Support slutkund

Support till slutkund

Är du slutkund och behöver hjälp med något? I första hand rekommenderar vi att du kontaktar din installatör. Får du inte tag på din installatör kan du kontakta oss för hjälp med programmering och assistans av våra produkter över telefon. 

Notera att samtalet kostar 15 kronor per minut inklusive moms.

Telefon: 0900 25 90
Axema – support till återförsäljare och installatörer

Support till återförsäljare och installatörer

Är du installatör eller återförsäljare? Då är du välkommen att höra av dig till vårt supportteam vid eventuella frågor.

Telefon: 08 722 34 40
E-post: [email protected]
Axema passersystem

Användar- och besökarinstruktion

Använd vårt verktyg för att skapa skräddarsydda användarinstruktioner eller ladda ner våra besökarinstruktioner för porttelefoni.

Skapa användarinstruktion

Ladda ner besökarinstruktioner
Teknisk dokumentation

Teknisk dokumentation

Här hittar du som är installatör teknisk dokumentation för alla våra produkter och tjänster.

Till dokumentbanken
Axema support, fjärrsupport

Fjärrsupport

För att underlätta datorsupport så använder vi TeamViewer för att fjärrstyra din dator.

Kontakta vår support om du behöver hjälp.

Till Teamviewer