Inkompatibilitet mellan VAKA Java/PC-klient och Java 17
Vid start av VAKA JNLP-fil med OpenWebStart ges sedan 7 december möjlighet att uppdatera JVM runtime till 17.0.5.
Eftersom JVM runtime 17.0.5 inte är kompatibel med aktuell VAKA-version kan VAKA Java/PC-klient inte startas efter sådan uppdatering.
Instruktioner för att åter kunna starta VAKA Java/PC-klient efter att uppdatering av JVM runtime gjorts till 17.0.5 finns här, https://info.axema.se/java/java17/sv/index.htm.
Utgånget certifikat för kodsignering (Code signing)
VAKA-certifikatet för kodsignering löpte ut den 7e januari i år. Vid användande av Oracle JAVA för förhindras därför uppkoppling mot VAKA-systemet. För Open WebStart och IcedTeaWeb räcker det att tidigare ha accepterat certifikatet för bibehållen funktionalitet.
För att lösa problemet finns nu uppdaterade VAKA-versioner, dels för 3.87-spåret, dels för generation 4-spåret. Information samt instruktioner för uppgradering finns här: Uppgraderingsinstruktion.
För uppgradering av system som nyttjar Oracle Java görs ett temporärt webbplatsundantag för att ansluta mot VAKA-systemet. Instruktioner finns här: Webbplatsundantag för JAVA. Då systemet uppdaterats med uppdaterad VAKA-version, kan webbplatsundantaget tas bort.
Säkerhetshot Log4J
Bakgrund
På torsdagskvällen förra veckan (9/12) spreds rapporter om hackare som använde sig av en sårbarhet i loggsystemet Log4j för att ta över bland annat Minecraft-servrar.
Säkerhetshålet kallas för Log4shell (CVE-2021-44228) och listan över sårbara system bara växer och växer. Troligen handlar det om miljontals it-system som är drabbade. Det har redan kallats ett av de största säkerhetshålen under gångna decenniet.
Källa: https://www.nyteknik.se/sakerhet/varsta-sarbarheten-pa-aratal-sa-fungerar-log4shell-7025990 (2021-12-13).
Resultat
Axema har analyserat påverkan på VAKA-systemet och VAKA.nu-tjänsten.
- VAKA-systemet använder inte Log4J-komponenten och är därför inte påverkat av sårbarheten.
- VAKA.nu-tjänsten är uppdaterad och sårbarheten är undanröjd.

Support till slutkund
Är du slutkund och behöver hjälp med något? I första hand rekommenderar vi att du kontaktar din installatör. Får du inte tag på din installatör kan du kontakta oss för hjälp med programmering och assistans av våra produkter över telefon.
Notera att samtalet kostar 15 kronor per minut inklusive moms.
Telefon: 0900 25 90

Support till återförsäljare och installatörer
Är du installatör eller återförsäljare? Då är du välkommen att höra av dig till vårt supportteam vid eventuella frågor.
Telefon: 08 722 34 40
E-post: [email protected]

Användar- och besökarinstruktion
Använd vårt verktyg för att skapa skräddarsydda användarinstruktioner eller ladda ner våra besökarinstruktioner för porttelefoni.

Teknisk dokumentation
Här hittar du som är installatör teknisk dokumentation för alla våra produkter och tjänster.

Fjärrsupport
För att underlätta datorsupport så använder vi TeamViewer för att fjärrstyra din dator.
Kontakta vår support om du behöver hjälp.
